وقتی نزول رحمت آسمانی تبدیل به بحران می‌شود|| لرستان در هراس از باران‌های بهاری

شاهپور لطفی

آنچه می‌شود بصورت خلاصه از وضعیت توسعه لرستان گفت؛ این است که: «لرستان هیچوقت از منابع خدادادی درون جغرافیای خودش به دلیل عدم وجود زیرساخت‌های لازم بهره نبرده است».
با توجه به پتانسیل‌های موجود، یکی از مهمترین زمینه‌های معیشتی لرستان در حوزه کشاورزی و دامپروری است و این دو بشدت به منابع آب وابسته هستند. آبی که به هزاران دعا مثل همین باران امروز بر دشت‌ها، کوه‌ها و درٓه‌هایمان می‌بارد اما از نگاه داشتن سهم خود عاجزیم.

تا کنون مطالبات لرستان در حوزه‌ی ایجاد زیرساخت‌های مناسب و کارآمد چون ساخت سد‌هایی با قابلیت، ناکام مانده است. اما مجموعه‌ی مسئولان گذشته و حال این کهن دیار حتی از جذب و جلب اعتبار جهت طرح‌های کوچک‌تر مانند بندهای آبخونداری عاجز مانده‌اند. باران می‌بارد و ما باید از ترس سیلابش، هراسان اطلاعیه‌های ستاد بحران را دنبال کنیم و نزول این رحمت آسمانی را بچشم بحران بنگریم.

در روزهای گذشته با انتشار خبری به نقل از معاونت آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی لرستان مبنی ناکارآمد شدن بندهای آبخیزداری و آبخونداری لرستان از نابودی کامل بندهای مذکور در شهرستان‌های کوهدشت و رومشکان خبر داد.

با توجه به حادث شدن خشکسالی‌های پی درپی در لرستان و اندک بودن سال‌های خوش‌باران، مدیریت منابع آب یک ضرورت غیر قابل انکار است. اما متأسفانه اهمال در این حوزه باعث شده است باران به شکل خیزاب‌ و سیلاب‌ جغرافیای لرستان را درنوردد و راهی استا‌ن‌های پایین دست، بویژه خوزستان تفتان شود.

امثال مبلغی نماینده کنونی کوهدشت و رومشکان در مجلس شورای اسلامی، به دلایلی چون: عدم دوراندیشی، عدم مشاوره و استفاده از دیدگاه کارشناسان حوزه‌های مختلف، ناتوانی در یک رویه شدن با مدیران استانی و شهرستانی، اشتغال به امورات خُرد و منویات افراد مجاورش، بکلی از دقت در بایدها و نبایدهای حیاتی منطقه پرت افتاده است و گویا این بنده‌ی خدا سر آن ندارد که سر بر دارد از این خمار غفلت!

در منتهای یأس، انتظار می‌رود سایر نمایندگان استان، چون: محمودوند، ویسکرمی، ابراهیمی و … در این راستا پیگیر باشند. تا سیلاب و ایل ایشان فردای پس از باران، صرف گرفتن خسارات ناشی از سیل نشود.

انتشار هشدارهای ستاد بحران استان و همچنین خبر چند روز پیش معاونت آبخیزداری استان، در پایان این سال آبی، بیشتر از اینکه نمودار حرکتی مسئولانه باشد سندی است بر ضعف و ناکارآمدی مزمن مسئولان لرستانی در روزهای آفتابی!

براستی اگر سدهای حیاتی لرستان ساخته می‌شدند. اگر متولیان امر هر سال با یک دستگاه بولدوزر پس پشت بندهای آبخونداری و آبخیزداری را لایروبی و رسوب‌گیری می‌کردند به چنین روزی درگیر بحران نمی‌شدیم‌.

متخصصان این حوزه می‌دانند کم هزینه‌ترین راه نگهداشت خیزاب‌ها در جغرافیای استان لرستان همین بندهای خاکی و بتنی آبخونداری است. ساخت سد پیشکش، ما هم اکنون بجای اینهمه هشدار سیل و بستن گردنه‌ها و تخلیه روستاها می‌بایستی با شادمانی از انباشت شدن این نعمت خدادادی در پشت سدها و بندهای استان خوشحالی می‌کردیم اما متأسفانه بجز عجز واکنش دیگری از خود به نمایش نمی‌گذاریم. تا همچنان شاهد خروج این زلال حیات بخش از جغرافیای استان به مزارع هندوانه‌‌ی خوزستان باشیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *