گاشمار(گاوشمار)از تنگه تا سد

قسمت_اول

گاشمار یا معشوره؟!
تنگه ی باستانی گاشمار (گاوشمار) یکی از معابر تاریخی ایرانیان از عهد مادها در میانه ی راه پایتخت های زمستانی (خوزستان، شوش) و تابستانی (همدان) است.
این تنگه دیر زمانیست که در میانْ بَند ییلاق و قشلاق ایلات منطقه حکم یک دروازه را دارد. بدلیل صعب العبور بودن، بویژه در فصول پر آبی کشکان رود که درست در پشت تنگه از به هم پیوستن شاخه های قلایی و حسین قلیخان متولد شده است، یک معبر بسیار باریک در زمان‌های قدیم ایجاد شده است که بقایای آن هنوز هم به چشم می خورد. پهنای کم این معبر در عهد باستان بگونه ای بوده که در مسیر کوچ دامها و بویژه #گاوها یکی یکی و پشت سر هم از تنگه عبور می کردند و به‌راحتی امکان شمارش و آمارگیری آنها میسر می‌شد، از همین رو این تنگه به گاشمار(گاوشمار) مشهور شد.

در زمان انجام مطالعات اولیه ی مکان‌یابی سد، ظاهرا از کسی در آن حوالی نام تنگه را می پرسند، در جواب می گوید این، این سد مشهوره، و معلوم نیست به سبب اشتباه لفظی گوینده یا بی اهمیتی و بی دقتی شنونده، تنگه را به نام معشوره ثبت می کنند و پروژه سد گاشمار را نیز به همین نام یعنی معشوره می نامند.و اینگونه شد که عبارت مجعول #معشوره به جای نام باستانی #گاشمار رواج یافت.

ادامه دارد…

: امیر هوشنگ میربیگ فرهنگی و فعال اصولگر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *